Powered By Blogger

Sylwias BLOGG

Hej....kul att just du tittade in hit!
Kommentarer gillas, så lämna gärna ett spår efter dig♥

Summa sidvisningar

tisdag 7 juni 2011

Lite Grönbetesspring efter bra jobbat!

BetesSpring, inte så mycket blev det!
Tittar på Jitskes GaloppFilm, om och om, blir lika glad varje gång, sitter här med ett "flin" på läpparna, fasiken va "gött" det känns, när man haft problem, och äntligen kommit vidare, framåt, underbar känsla! Jag har ju haft ett antal, iaf 2 Unghästar i mitt  långa Hästliv, men aldrig stött på detta Galopp-problem, om ni visste vad jag "vridit" min Hjärna, för att hitta lösningen, nu hoppas jag att det inte kommer tillbaka, när jag tänker igenom vad som kanske var lösningen så naturligtvis är "lösgalopperingen" det som gjort det mesta, men sen går dom ute dygnet runt nu åxå, det kan ju ha gjort att "överenergin" inte fanns där heller, så vi får se till att skapa samma förutsättningar nu under "Befästningstiden"! "Problem är till för att lösas" har ju alltid varit mitt Motto, "ProblemHästar" är ju det av någon anledning, endera är dom inte friska eller åxå är det Människan som orsakat att dom är som dom är, det är min fasta övertygelse! Feikje, vår första Frieser, fick vi ju till Galoppen på, jag lärde henne, genom att DubbelLongera henne[typ TömkörningsLongering] Skillnaden var att hon var inte tränad för Keuring, som Jitske är, därför var det lättare med Fejan, hon hade inte fått "bassning" när hon Galopperade! Men samtidigt kan man ju inte "fastna" där o bara tycka synd om, det hjälper ju inte, utan "putta framåt" visa att det är Ok, ge mycket beröm, så att Hästen ifråga, vågar, märker att det går bra, att det är roligt, att Hästen får tillbaka Självförtroendet och Självkänslan! Förra Sommaren såg jag tendens till att Hon "stängde av" totalt när hon skulle Galoppera, det gjorde mig väldigt ledsen, det blev helt enkelt för mycket för henne, helt förståligt, först får man obehag när man Galopperar, sen skall man göra det, Hästar är trots allt ett Djur, då måste man utgå från deras "Point of Wiev"!
Jaa efter gårdagens mycket bra jobb, från Hästarnas sida, så blev det Dusch, dom var svettiga och trötta, vila i några timmar och sen Hö, när det var uppätet, släppte vi dom på Grönbete för invänjning, ca 1 tim, vi har med flit väntat iår, så att gräste fått växa och bli långt, då är det inte så Kraftigt som när det nyss kommit upp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar